pilot tupolewa

past, PAP

Odczytali czarną skrzynkę rosyjskiego tupolewa. Ostatnia rozmowa pilotów: "Co za ch***nia!"

Odczytali czarną skrzynkę rosyjskiego tupolewa. Ostatnia rozmowa pilotów: "Co za ch***nia!"

• Dokonano wstępnej analizy czarnej skrzynki lecącego z Soczi Tu-154• Wg agencji Interfax błąd pilota był prawdopodobne przyczyną katastrofy• Jeden z portali ujawnił rzekomy zapis ostatnich zdań pilotów

"Piloci tupolewa byli bez szans". 12 przyczyn katastrofy smoleńskiej

PRZEGLĄD PRASY. Piloci prezydenckiego tupolewa nie mieli szans bezpiecznie wylądować w Smoleńsku - powiedział w wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" Edmund Klich. Polski przedstawiciel akredytowany przy komisji MAK badającej katastrofę smoleńską wyliczył 12 przyczyn katastrofy Tu-154

Katastrofa smoleńska. TVN 24: Piloci Tu-154M nie mieli uprawnień ani odpowiednich szkoleń, aby pilotować prezydenckiego tupolewa

Katastrofa smoleńska. Dokumentację szkolenia kpt. Arkadiusza Protasiuka sfałszowano, jego doświadczenie było niedostateczne - do takiej opinii biegłych dotarli reporterzy tvn24.pl. Także nawigator, por. Artur Ziętek, nie miał uprawnień, aby znaleźć się na pokładzie tupolewa.

Katastrofa smoleńska: stenogramy. Pilot Jaka-40: Część stenogramów to rozmowy spoza kokpitu

Katastrofa smoleńska: stenogramy. Pilot Jaka-40: Część stenogramów to rozmowy spoza kokpitu

Przyczyny grudniowej katastrofy tupolewa. MAK: Piloci niewłaściwie ocenili sytuację

Przyczyny grudniowej katastrofy tupolewa. MAK: Piloci niewłaściwie ocenili sytuację

wyhamowania 80-tonowej maszyny tradycyjnymi metodami zakończyły się fiaskiem. Rewers to urządzenie służące do zmiany kierunku ciągu silnika samolotu tak, że jest on skierowany przeciwnie do kierunku ruchu. Jego podstawowym zastosowaniem jest wspomaganie hamowania po lądowaniu. "Piloci niewłaściwie

"Piloci czuli olbrzymią presję związaną z lądowaniem w Smoleńsku". Ujawnili niepublikowane nagrania z tupolewa

"Piloci czuli olbrzymią presję związaną z lądowaniem w Smoleńsku". Ujawnili niepublikowane nagrania z tupolewa

oczyszczenie nagrania pozwoliło biegłym odczytać nawet 40 proc. więcej. Reporter tłumaczył, że zapis podzielony jest na trzy ścieżki: pierwsza - z mikrofonu i radia dowódcy, druga - to słowa i radio drugiego pilota, trzecia - to suma mikrofonów umieszczonych w kokpicie. Dodał, że po "rozszyciu"

Pasionek o zmianie zarzutów dla kontrolerów. "Wszystkie ich informacje były nieprawdziwe"

Pasionek o zmianie zarzutów dla kontrolerów. "Wszystkie ich informacje były nieprawdziwe"

pilotom komendy zezwalające na zniżanie i warunkowe próbne podejście do lądowania - dodał. - W zasadzie wszystkie informacje o położeniu samolotu, które kontrolerzy przekazywali załodze od momentu, gdy tupolew znalazł się w odległości 8 km od progu pasa startowego, były nieprawdziwe - podkreślił

Putin na konferencji mówi o Smoleńsku: Wszystko jest jasne. Osobiście czytałem zapisy rozmów pilotów

Putin na konferencji mówi o Smoleńsku: Wszystko jest jasne. Osobiście czytałem zapisy rozmów pilotów

;Putin. Oświadczył też, że dopóki śledztwo w sprawie katastrofy się nie zakończy, to wrak tupolewa nie wróci do Polski. Putin stwierdził też, że słuchał nagrań pilotów prezydenckiego samolotu i słyszał, że naciskano na pilotów, by lądowali. - W żadnym ze stenogramów nie pada takie

Wieża: Jak 40 lądował bez zgody. Piloci: Tupolew też nie miał ostatecznej zgody

Wieża: Jak 40 lądował bez zgody. Piloci: Tupolew też nie miał ostatecznej zgody

O wydaniu komendy przerwania lądowania zeznali przed prokuratorami rosyjscy kontrolerzy - dowiedziała się reporterka TVN24 Gdy samolot znajdował się na kilometr przed pasem, zorientowali się, że go nie widzą. Do tego załoga JAKa nie poprosiła ich o zgodę na lądowanie i nie podawała informacji o swoj

Za kilka dni piloci tupolewa znów będą mogli latać z VIP-ami

Za kilka dni piloci tupolewa znów będą mogli latać z VIP-ami

lotnicy trenowali m.in. nad Mazurami, Pomorzem i Małopolską. Cel to wyszkolenie dwóch, trzech załóg Do wykonywania zadań na tupolewie przygotowanych jest obecnie trzech pilotów - dwóch dowódców załóg (w tym jeden instruktor) oraz jeden drugi pilot, a także technicy pokładowi. Wojsko chce, by za jakiś czas

Pilot z Jaka-40: "Była zgoda wieży na zejście Tupolewa do 50 metrów". Prokuratura twierdzi co innego

Pilot z Jaka-40: "Była zgoda wieży na zejście Tupolewa do 50 metrów". Prokuratura twierdzi co innego

Prokuratura ujawniła opinie i stenogramy z dokonanymi przez krakowski Instytut Ekspertyz Sądowych odczytami nagrań z wieży lotniska oraz z samolotu Jak-40 lądującego przed katastrofą. - Słuchałem korespondencji tupolewa i wieży kontrolnej w Smoleńsku. (...) Padła informacja, iż mają być gotowi do

Kazali zejść Tu-154 na 50 czy 100 m? Dlaczego to takie ważne i skąd się wziął "spór o metry"

Kazali zejść Tu-154 na 50 czy 100 m? Dlaczego to takie ważne i skąd się wziął "spór o metry"

kontrolna wydała im polecenie zejścia do 50 metrów, to zupełnie zmienia postać rzeczy - mówił w sierpniu ub. roku prof. Kazimierz Nowaczyk, ekspert tzw. zespołu Macierewicza, dodając, że rosyjscy kontrolerzy celowo mogli wprowadzać pilotów tupolewa w błąd. Jego słowa cytowała Niezalezna.pl. Zamach czy

36. pułk dogadał się z Rosjanami - piloci Jaków będą szkoleni w Moskwie

36. pułk dogadał się z Rosjanami - piloci Jaków będą szkoleni w Moskwie

i dopięte. Pozostają formalności - dodał ppłk Kupracz. Jak powiedział, umowa dzięki której piloci tupolewów będą się szkolić dwa razy w roku, powinna zostać podpisana w ciągu najbliższych tygodni. Obowiązek szkolenia załóg rządowych samolotów na symulatorach przewiduje nowy program szkolenia

Prof. Artymowicz: W pierwszych filmach Gargas świadkowie mówili o "plaśnięciu" tupolewa. Ale wtedy była teoria mgły, nie zamachu

Prof. Artymowicz: W pierwszych filmach Gargas świadkowie mówili o "plaśnięciu" tupolewa. Ale wtedy była teoria mgły, nie zamachu

Prof. Paweł Artymowicz, fizyk i astrofizyk z uniwersytetu w Toronto, nie znalazł żadnych dowodów na to, że w Smoleńsku doszło do zamachu. Jego zdaniem wina za katastrofę prezydenckiego tupolewa leży po stronie załogi. - Źle wyszkoleni piloci przekroczyli przepisy, obniżyli samolot poniżej

Były szef 36. specpułku: Raport Millera podaje, że załoga zrobiła wszystko, by się zabić. Bzdura

Były szef 36. specpułku: Raport Millera podaje, że załoga zrobiła wszystko, by się zabić. Bzdura

To pierwszy od dawna wywiad z dawnym szefem 36. specpułku, który ponad rok temu został rozwiązany po tym, jak wykryto szereg nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu. To właśnie jego piloci kierowali prezydenckim tupolewem 10 kwietnia 2010 r. Ppłk Bartosz Stroiński lądował z kolei w Smoleńsku z

Incydent gruziński

Incydent gruziński

, sprawdzając, czy Pietruczuk popełnił przestępstwo, gdyż nie wykonał rozkazu prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Świadkiem i uczestnikiem konfliktu dowódcy z prezydentem był kpt. Arkadiusz Protasiuk - wówczas drugi pilot. Po niespełna 20 miesiącach, 10 kwietnia 2010 r., to on dowodził tupolewem, który z prezydentem

Nasi piloci szkolą się w lataniu na TU-154. Trenaż w Rosji

Nasi piloci szkolą się w lataniu na TU-154. Trenaż w Rosji

Pułkownik Robert Kupracz z Sił Powietrznych powiedział, że przewiduje się szkolenie kolejnych załóg. Już teraz piloci przygotowują się do latania Tupolewem, między innymi na symulatorach w Moskwie. "Ze względu na to, że przez dość długi okres nie mieliśmy do dyspozycji samolotu TU-154, przed

''NDz'': rządowe tupolewy z systemami zamontowanymi bez zgody producenta

''NDz'': rządowe tupolewy z systemami zamontowanymi bez zgody producenta

ostrzega załogę przed zderzeniem z ziemią. MON zakupiło te systemy w latach 1990-2001. Aby je zainstalować w samolocie, trzeba zmienić jego konstrukcję. A to wymagało konsultacji z producentem - zakładami tupolewa, oraz urzędem nadzorującym lotnictwo - czyli w tym przypadku MAK. Okazuje się jednak, że ani

"Eksperyment z drugim tupolewem nie podważy raportu MAK"

"Eksperyment z drugim tupolewem nie podważy raportu MAK"

;. Ekspert podkreśla, że podczas eksperymentu z drugim tupolewem nie narażano życia pilotów. - Gdyby istniało ryzyko, że się rozbije nikt by tego eksperymentu nie przeprowadzał. Chodziło nie tyle o zweryfikowanie czy jest możliwe oderwanie samolotu, ile o zebranie danych, które będą poddawane analizie. "

Dwa nowe śledztwa: dot. pilotów Jaka-40 oraz urzędników przygotowujących wizytę z 10.04

Dwa nowe śledztwa: dot. pilotów Jaka-40 oraz urzędników przygotowujących wizytę z 10.04

publicznych, nie będących żołnierzami, którzy organizowali wizyty delegacji w Katyniu, 7 i 10 kwietnia 2010 r Piloci Jaka-40 lądowali wbrew przepisom Będzie odrębne śledztwo w trybie postępowania karnego, w sprawie lądowania Jaka-40 w Smoleńsku - poinformował gen. Parulski. Jak-40 lądował 10 kwietnia w

Marcinkiewicz o nieprawidłowych lądowaniach pilotów Tu-154M: To jakaś masakra

Wczoraj Maciej Lasek, przewodniczący PKBWL i szef zespołu smoleńskiego przy KPRM, powiedział w rozmowie z TVP Info, że od 2008 roku do katastrofy w Smoleńsku piloci prezydenckiego Tu-154M wykonali aż 125 nieprawidłowych manewrów podejścia do lądowania. - Ja się przestraszyłem, naprawdę - powiedział

Symulacja: na wysokości 20 metrów nie da się już poderwać Tu-154

Symulacja: na wysokości 20 metrów nie da się już poderwać Tu-154

- powiedział w rozmowie z TOK FM przedstawicie Polski akredytowany przy rosyjskim komitecie płk Edmund Klich. Według stenogramów nagrań z czarnych skrzynek załoga Tupolewa schodząc coraz niżej odliczała wysokość w dół właśnie do 20 metrów. Jak zaznaczył jednak płk. Klich wszystkie te próby były przeprowadzone

Błasika nie było w kokpicie? Klich: Mnie dziwi, że Rosjanie nie przekazali mocnych dowodów

Nowe odczyty czarnych skrzynek. RELACJA NA ŻYWO Klich: Głos gen. Błasika rozpoznali polscy specjaliści Klich przyznał, że największym zaskoczeniem jest niepotwierdzenie przez polskich prokuratorów obecności w kabinie pilotów gen. Andrzeja Błasika. Błasika nie było w kabinie? Prokuratura: Nigdy nie

Dowódca w kokpicie. "To jak gorący oddech na karku"

Dowódca w kokpicie. "To jak gorący oddech na karku"

Międzypaństwowy Komitet Lotniczy (MAK) w Moskwie ogłosił dziś wstępny raport dotyczący katastrofy polskiego samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem. Można go przeczytać na stronie MAK MAK ustalił m.in., że w kabinie pilotów znajdowały się dwie postronne osoby. Według źródeł PAP, jedną z nich był

Instruktor Tu-154 wróci do szkolenia, jak się nauczy latać

instruktor będzie musiał jeszcze przejść weryfikację w Polsce. Jedyny rządowy tupolew niemal rozbił się na lotnisku w Mińsku Mazowieckim, kiedy instruktor popełnił błąd podczas startu. Choć wojsko uznało to za zwykły incydent, okazało się, że instruktor zapomniał o podstawowych czynnościach. Na wysokości

Chrystus w tupolewie. "Weszłam do kościoła na adorację i... szok!!!"

wystroju Grobu Pańskiego: "Dobry pomysł z tupolewem, brawo"; "Przejmujące, piękne, odważne i właściwe... Dziękujemy!". - Dla człowieka trzymającego się z boku, nie oglądającego tv ołtarz z tupolewem będzie po prostu upamiętnieniem zeszłorocznej tragedii i szansą na refleksję do jakiej

Słowa Putina o Smoleńsku wzbudziły podejrzliwość Macierewicza. MON wysłało do Rosji pismo z żądaniami

naciska na pilotów tupolewa, by lądowali mimo trudnych warunków. Dowiedz się więcej: Co napisało MON w swoim oświadczeniu?  "Z wypowiedzi prezydenta Putina może wynikać, iż stenogramy oraz zapisy zostały sfałszowane. Ta sytuacja stała się podstawą do systematycznego oczerniania Polski przez

Hypki: Za głupotę pilotów odpowiada szef MON

Według najnowszych doniesień rosyjskiego dziennika "Kommiersant" piloci TU-154M mieli świadomość, że w takich warunkach nie będą w stanie wylądować. Podczas podejścia kapitan Arkadiusz Protasiuk miał powiedzieć: "Nie zdołamy". Z relacji gazety wynika, że kapitan ewidentnie

Symulacja z czarnych skrzynek wyklucza zamach terrorystyczny

Jerzy Miller, szef MSWiA, przewodniczący polskiej komisji badającej katastrofę, widział symulację w Moskwie 6 maja. Złożyły się na nią wyniki badań zapisów czarnych skrzynek. Słuchał też zapisów rozmów w kokpicie pilotów. Uważa, że konwencja chicagowska, która reguluje pracę, pozwala na ujawnienie

"Żądał, by lądować". Po słowach Putina PiS chce 'nowych nagrań' z Tu-154. Ambasada Rosji odpowiada

Władimir Putin poruszył niedawno temat katastrofy smoleńskiej . Prezydent Rosji wspomniał, że przeczytał zapis rozmowy pilotów samolotu i "człowieka z ochrony" Lecha Kaczyńskiego, który wymusił na nich lądowanie. Polskie MON zażądało udostępnienia zapisów , które, w jego opinii, zostały

Szef MON zapowiada: Ujawnimy "nowe nagrania" w sprawie katastrofy smoleńskiej

Macierewicz. Szef MON zapowiedział też ujawnienie nowych nagrań załogi tupolewa. - My dysponujemy teraz prawdziwymi dowodami, w tym tymi, które ukrywała komisja Millera. Mamy wstrząsające wyznania członków tej komisji. A także nowe nagrania załogi tupolewa, które do tej pory nie były znane. Ale nie

"TU-154 miał 7 możliwości, by uniknąć katastrofy". PO wylicza i publikuje film

lotu. Samolot nie powinien był odlatywać z Warszawy. Nawigatorowi nie zapewniono 8 godzin przerwy między lotami, załoga była spóźniona, przez co miała mniej czasu na omówienie lotu, tylko jeden pilot znał rosyjski i tylko technik pokładowy miał ważne uprawnienia, aby wsiąść do samolotu - wymieniono w

Podkomisja smoleńska poleci do Moskwy. Zaprosiła sama Anodina

wiadomo, kiedy dojdzie do spotkania. - Wcześniej muszą zostać ustalone jego warunki - powiedział.  Dowiedz się więcej:  Kim jest Tatiana Anodina? Tatiana Anodina jest przewodniczącą Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego. Po katastrofie polskiego tupolewa w Smoleńsku, decyzją premiera Rosji

Katastrofa smoleńska. Giertych: "Jest pytanie: na ile gen. Błasik robił to z własnej inicjatywy, a na ile wykonywał polecenia głowy państwa"

na pilotów Giertych mówił też, że obecność zwierzchnika sił powietrznych w kabinie pilotów tupolewa i jego słowa "mogły być odczytane przez tych żołnierzy jako polecenie służbowe". Mówiąc o żołnierzach, miał na myśli pilotów wojskowych, siedzących za sterami prezydenckiej maszyny. - Piloci

MON żąda przekazania "nowych nagrań" z Tu-154M; Turcja i Rosja chcą zawieszenia broni w Syrii [SKRÓT DNIA]

Polskie MON zażądało, żeby Rosja udostępniła "nieznane nagranie" z kokpitu prezydenckiego tupolewa, który rozbił się w Smoleńsku w kwietniu 2010 roku. Ambasada Rosyjska zaprzecza jego istnieniu i podkreśla, że rozmowy pilotów zostały wielokrotnie udostępnione w polskich środkach masowego

Rosyjski Tu-154 awaryjnie lądował w lesie

Nikt nie zginął i nie został ranny po awaryjnym lądowaniu tupolewa 154 w pobliżu miasta Iżma na północy Rosji. Samolot leciał w środę z Syberii do Moskwy i niespodziewanie w powietrzu stracił całe zasilanie elektryczne. Z wysokości 10 km pilot tupolewa zauważył zamknięte od lat wojskowe lotnisko

"Manipulacje" skrzynek i badania w tunelu aerodynamicznym. Co wiemy o podkomisji smoleńskiej

- psychologów, pilotów, medyków i technika obsługi naziemnej. Podkomisja zebrała się na co najmniej trzech posiedzeniach - marcowym, kwietniowym i czerwcowym. Członkowie podkomisji byli  obecni przy ekshumacjach i sekcjach zwłok ofiar katastrofy smoleńskiej. O kontaktach z Rosją Dr Wacław Berczyński

Kłopotliwa dla PiS ekspertyza ze Smoleńska. "Newsweek": Rozmyją kwestię gen. Błasika

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nasBiegli powołani przez prokuraturę wojskową stwierdzili, że głos osoby spoza załogi nagrany w kokpicie tupolewa należał do Andrzeja Błasika. Generał miał być w kabinie pilotów do końca, a jego zachowanie - zdaniem ekspertów - mogło się przyczynić do katastrofy

Palikot o stenogramach: "Widać odpowiedzialność Kaczyńskiego za katastrofę. Więc przeprosić powinien Duda, jego sukcesor"

odczytali eksperci z Krakowskiego Instytutu Ekspertyz Sądowych im. prof. Sehna i o ok. 40 proc. więcej, niż jest w stenogramach Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji. Według rozgłośni na podstawie stenogramu obraz tego, co działo się w kabinie pilotów tupolewa, znacząco odbiega od

"Niechlujnie zorganizowany przelot w fabryce łgarstwa zamienia się w zamach". Lewandowski ostro o PiS

FM". Według byłego unijnego komisarza zapisy z czarnych skrzynek pokazują, że w czasie ostatniej fazy lotu prezydenckiego tupolewa piloci "przeżywali nalot w kokpicie". - To był koszmar. Ciszy nie będzie Lewandowski nie ma wątpliwości, że sprawa katastrofy smoleńskiej nie powinna być

Giertych o ekshumacjach: Mają przykryć ustalenia biegłych o gen. Błasiku mówiącym "zmieścisz się śmiało"

. Andrzej Błasik był w kokpicie tupolewa podczas katastrofy. Stwierdzenia o jego obecności zawierał również raport rosyjskiego MAK-u.Według tych ustaleń generał miał m.in. wywierać presję na pilotów samolotu. CZYTAJ WIĘCEJ>> Z tymi stwierdzeniami nie zgadzają się tzw. eksperci Macierewicza

Staniszkis krytycznie o Kaczyńskim i Dudzie. Chwali... Macierewicza

kwietnia - "winni są piloci i kontrolerzy". Jej zdaniem jest to potwierdzenie zarzutów Macierewicza, że rząd PO dopuścił się "karygodnych zaniedbań", m.in. "przyjęcia wersji, że to był lot cywilny, co usprawiedliwiło zatrzymanie wraku przez Rosjan". Co Staniszkis mówiła

Obejrzałam "Smoleńsk". Koszmarnie chaotyczny, od pierwszych minut nie pozostawia złudzeń... [RECENZJA]

do przyczyn katastrofy. Już w drugiej scenie pojawia się rosyjski samolot, który nad lotniskiem Sierwiernyj zrzuca ładunek, co od razu przywodzi na myśl sztuczną mgłę. W prawdziwe dialogi załogi tupolewa wpleciono nawet fikcyjne słowa pilotów, którzy zrzucili nad lotniskiem tajemniczy

Jak-40, który lądował przed Tu-154, ostrzegał przed mgłą

swoistą procedurą, którą stosują piloci ze specpułku - gdy tylko jest to możliwe, przekazują kolegom ważne dane. Jak powiedział gazecie jeden z pilotów, prowadzący Tupolewa nie musiał zastosować się do tych ostrzeżeń. - Sam jednak, gdybym usłyszał takie ostrzeżenie, byłbym bardziej ostrożny - dodał

Kpt. Protasiuk odmówił lądowania w Gruzji, nie ćwiczył też jako pierwszy pilot na symulatorze Tu-154M

..." W zeznaniach pilotów znalazły się też informacje o gen. Andrzeju Błasiku, szefie wojsk lotniczych, który miał być w kabinie pilotów tupolewa do ostatniej chwili. Jak podaje RMF FM powołując się na słowa przesłuchiwanych, Błasik miał wcześniej w zwyczaju zajmować miejsce drugiego pilota i

Binienda: "NASA gotowa zbadać katastrofę smoleńską". Naprawdę? Zapytaliśmy samą Agencję i oto odpowiedź

Macierewicza.  Tę wypowiedź zacytowała "Gazeta Polska Codziennie". W środę na jej łamach ukazał się artykuł "NASA chce pomóc w wyjaśnieniu katastrofy". "Wykonany zostanie model tupolewa, który rozbił się w Smoleńsku. Jego badaniem zainteresowana jest słynna agencja NASA"

Co się wydarzyło 10 kwietnia? Oto najważniejsze ustalenia w sprawie katastrofy Tu-154

ustalenia rządowych komisji Jerzego Millera oraz Macieja Laska. Każdy pilot musi systematycznie odnawiać swoje uprawnienia np. regularnie zaliczać lądowanie w trudnych warunkach atmosferycznych. - Wojskowy regulamin lotów, czyli wojskowa biblia latania, mówi wprost: niewykonanie kontroli techniki

Gen. Skrzypczak: Często generał siada za sterami, żeby dostać dodatek

Pytany o obecność gen. Andrzeja Błasika w kabinie Tupolewa 154M, który rozbił się pod Smoleńskiem, mówi, że taka sytuacja często się zdarzała i była uznana w wojsku niemal za normę. - Moi koledzy generałowie wchodzili do kabiny pilotów. Byli tacy, co siadali za stery samolotów, i tacy, co

NPW zawiadamia prokuraturę ws. ujawnienia zeznań świadków katastrofy tupolewa

Naczelna Prokuratura Wojskowa poinformowała, iż chodzi o upowszechnianą w mediach treść zeznań Wiktora Ryżenki - kontrolera lotów smoleńskiego lotniska i Artura Wosztyla - pilota samolotu Jak-40, który w Smoleńsku wylądował około godziny wcześniej przed katastrofą prezydenckiego tupolewa. Jak

Komisja smoleńska odpowiadała na pytania. Wybuch był szybszy niż dźwięk, a świadków badała Anita Gargas

katastrofy, które wskazywałyby na nagły głośny wybuch. - Było to badane przez panią Anitę Gargas, mamy nagrane zeznania świadków potwierdzające błysk, wybuch, również upadek samolotu. Kilkanaście osób, tak tak. Mamy również zeznania pana Wosztyla [Artura, pilota Jaka-40, który zdążył wylądować w Smoleńsku

Tupolew wróci z remontu z opóźnieniem. Trafi na sprzedaż ?

żadnego tupolewa, piloci nie mogą latać na tym typie samolotu, nie mają też możliwości robienia treningów zastępczych. Polska zrezygnowała ze szkoleń na symulatorach w Rosji w 2007 roku, bo zdaniem wojskowych z Dowództwa Sił Powietrznych nie spełniały kryteriów po tym, gdy Tu-154 z 36. Specjalnego Pułku

Pilot: Mówiłem im o złych warunkach w Smoleńsku

samolot wyleciał o godz. 5.29, na miejscu był o 7.22. - Już wtedy warunki na lotnisku były trudne, poniżej minimum bezpieczeństwa, i ciągle się pogarszały. Mgła gęstniała, nie było widać chmur - opowiada Wosztyl. Pilot potwierdza, że załoga jaka trzy razy łączyła się przez radio z załogą tupolewa i

Macierewicz: przedstawiono skrajnie rosyjski punkt widzenia na katastrofę

Zdaniem Macierewicza celem konferencji było przedstawienie skrajnego rosyjskiego punktu widzenia na temat katastrofy. Według niego całkowicie pomija on fakt wprowadzania polskich pilotów w błąd. Powtórzył kolejny raz, że jego zdaniem polscy piloci otrzymywali fałszywe informacje co do wysokości i

Seremet: Może nie być zarzutów ws. Tu-154. Macierewicz: Ale Rosjanie przyznali, że wprowadzili pilotów w błąd

nacisk, dyrektywa - komentował Macierewicz. - A przecież z materiału dowodowego wynika, że kontrolerzy rosyjscy wprowadzić w błąd polskich pilotów. I to świadomie! - podkreślał. Seremet odpowiada Macierewiczowi: Nie chodzi o liczbę kawałków, a promień rozrzutu - Prezentujemy słowa pana Plustina, który

Cztery miliony na płace, model tupolewa i efektów brak. Rok z komisją smoleńską Macierewicza

celu doprowadzenie do katastrofy Tu-154M. Jednym z przełomowych ustaleń miało być ujawnienie nowych nagrań załogi tupolewa i "zapis foniczny z tego, co się działo na wieży".  Miała być konferencja, były oświadczenia  Co było? Na początku jeden z jeden z członków, Frank

Piloci wściekli na rosyjski raport

zginął w Smoleńsku. - Rosjanie podali, jaka była widoczność. To prawda. Ale nie poinformowali, jaką informację o panującym na lotnisku ciśnieniu przekazali załodze tupolewa - mówi Fiszer. - A to klucz do odpowiedzi na pytanie, czemu byli tak nisko. Bo właśnie na podstawie informacji o ciśnieniu pilot

Klich: Przy rozbiciu samolotu dochodzi do mikrowybuchów. To skutek, a nie przyczyna katastrofy

- Dziś za późno na prostowanie, ludzie wierzą w zamach. Ale problem zaczął się 10 kwietnia, już pierwszego dnia można było zdementować, choćby to, że piloci robili cztery zejścia do lądowania - mówił. Klich przyznał, że od początku nie było wystarczającej polityki informacyjnej. - Przejąłem to na

Piloci 36. Pułku wracają do formy. Nie wiadomo, kiedy zaczną latać z VIP-ami

kiedy załogi tupolewa z 36. specpułku będą gotowe. - tego nie wiadomo. Na razie dalej trenują na jedynym takim samolocie w rządowej flocie, pod okiem dwóch instruktorów: cywilnego z Rosji i wojskowego ze swojego pułku. - Wszystko zależy od tego, jak pilot przeznaczony do szkolenia będzie wykonywał swoje

"Die Welt": Dla Kaczyńskiego świat zewnętrzny oznacza niebezpieczeństwo

W artykule pt. "Trauma smoleńska wciąż jeszcze różni Polskę" autorka przygląda się aktualnej debacie i zwraca uwagę, że PiS nadal mówi o wybuchu na pokładzie prezydenckiego tupolewa. "Trauma narodowa, która nadal trwa" - pisze "Die Welt", przypominając znane sceny

Tupolew do dyspozycji komisji najwcześniej w przyszłym tygodniu

Samolot miał zepsuty wyświetlacz w kokpicie, który przekazywał pilotom m.in. informacje z systemu TAWS (ostrzegającego o zbytnim zbliżaniu się do ziemi). Usterka jest już usunięta, ale Siły Powietrzne mają wykonać jeszcze dwa loty testowe tupolewa. Pierwszy - weryfikacyjny i drugi przed nadaniem

Zagadki komisji Millera

kapitan kierował się wskazaniami złego wysokościomierza, faktycznie byli na 39 m. Eksperymenty na bliźniaczym tupolewie pokazały, że można było "oszukać" automatycznego pilota i wykonać sztuczkę pozwalającą na "odejście w automacie" na lotnisku bez systemu precyzyjnego podejścia. Ale

Czarne skrzynki Tu-154 zarejestrowały głos piątej osoby w kokpicie?

osiągnięciem niskiego pułapu - teraz śledczy wiedzą już o alarmie wszystkich urządzeń. Na skrzynkach też słychać ostrzeżenia pilotów Jaka-40, który godzinę wcześniej wylądował na lotnisku w Smoleńsku. Mieli oni w bardzo ostrych słowach dać do zrozumienia załodze tupolewa, że lądować tam nie powinna. TU-154 z

Rosyjscy eksperci lotniczy bronią kontrolerów ze Smoleńska

, zabezpieczcie lądowanie". Jednak on o to nie poprosił - zauważył Akimienkow. Rosyjski pilot podkreślił też, że załoga polskiego Tupolewa powinna była podchodzić do lądowania sterując ręcznie, a nie na pilocie automatycznym. Z kolei pilot lotnictwa cywilnego Władimir Gierasimow, którego także przytaczają

Ekspert w "Do Rzeczy" mówi o nowej teorii ws. katastrofy tupolewa. A Lasek na to: Dawno sprawdzone i nieprawda

przeprowadzającym z nim wywiad Cezarym Gmyzem . Co się stało 8,5 sekundy przed zderzeniem z brzozą? - Moim zdaniem kluczowy moment miał miejsce 8,5 sekundy przed brzozą - mówi. - Niektórzy piloci latający na tupolewach zwrócili uwagę na wykres, który jest w raportach MAK i Millera oraz ekspertyzie ATM - producenta

Film "Śmierć prezydenta" autorstwa National Geographic. Tak świat zapamięta katastrofę w Smoleńsku?

na Polskę. Potem był raport komisji Millera, który - przyznając rację tezom o błędach pilotów - zwracał uwagę na postawę rosyjskich kontrolerów. - Jeśli mówimy, że załoga podlegała presji psychologicznej ze strony VIP-ów na pokładzie tupolewa, to należy zwrócić uwagę, że podobnej presji ulegali

Władze ostrzegały o problemach z systemem hamowania Tu-204

typu zdarzały się już wcześniej. Uwzględniając powagę incydentu na lotnisku Tołmaczowo, Rosawiacja 28 grudnia 2012 roku skierowała na ręce prezesa spółki Tupolew dyrektywę z propozycją wypracowania pilnych przedsięwzięć prewencyjnych" - zakomunikowała Federalna Agencja Transportu Powietrznego

"Smoleńsk przykryło. Mgła". "Trzeba dla nich szukać zapasowego" [STENOGRAMY]

było, w ciągu 20 minut wszystko przykryło. Teraz Frołow (pilot rosyjskiego Iła-76, który bez powodzenia próbował wylądować w Smoleńsku), odsyłamy na zapasowe do Tweru" - odparł Krasnokutski. Na wieży chcieli, by Tu-154 lądował na zapasowym lotnisku? Już wtedy, po przekazaniu do Smoleńska, że

Celebryta od sekcji zwłok, inżynier przekonany o eksplozji, były doradca Putina. Oto zagraniczni doradcy komisji smoleńskiej

;Gazety Polskiej Codziennie" o możliwym wybuchu na pokładzie prezydenckiego tupolewa. 2. Frank Taylor Brytyjski ekspert lotniczy, który wytykał błędy w raportach komisji Millera i MAK na temat katastrofy smoleńskiej. Apelował o wznowienie śledztwa. Jego wypowiedzi dla brukselskiego dziennika "

Macierewicz: Decyzja prokuratury ws. śledztwa smoleńskiego skandaliczna

To odpowiedź na wtorkowe informacje "Gazety Wyborczej" o umorzeniu dwóch śledztw po zawiadomieniach parlamentarnego zespołu, którym kieruje Macierewicz. Chodziło o podejrzenie manipulowania przy nagraniach zapisów z rejestratorów lotu tupolewa, a także ewentualnego "zaniechania

Tupolew wystartował z centrum tajgi. Pół roku temu prawie się tam rozbił

2200 Załoga nie była w stanie określić aktualnej pozycji maszyny ani doprowadzić jej do któregoś z czterech portów lotniczych w regionie: Peczory, Uchty, Workuty lub Uzinska. Ponieważ w zbiornikach znajdował się już tylko półgodzinny zapas paliwa, pilot skierował tupolewa na pierwsze lądowisko, jakie

Komorowski o Tu-154M: Będzie wykorzystywany przez wszystkich

Kilka dni temu w Rosji zakończył się remont samolotu specjalnego Tu-154M. Dotychczas nie wiadomo, czy i w jaki sposób będzie on wykorzystywany przez polskie władze. W lipcu MON informował, że ma trzy scenariusze wykorzystania tupolewa: powrót maszyny do 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa

Na wniosek Rosjan zlustrowano pilotów Tu? "To byłby skandal" - sejmowa komisja zajmie się sprawą

było tak, jak napisała "Rzeczpospolita", to moim zdaniem byłby to skandal - oświadczył Kalisz. Według niego prokuratura mogła odmówić realizacji wniosku o pomoc prawną rosyjskich śledczych ws. polskich pilotów. Oburzenie faktem lustracji pilotów tupolewa wyraził też poseł PO Adam Szejnfeld

Katastrofa smoleńska - nowe stenogramy. Rosyjskie media: MAK mówił o tym trzy lata temu

O najnowszych fragmentach opinii biegłych, opublikowanych przez Radio RMF FM, informują dziś najważniejsze rosyjskie media: telewizja Rossija 24, "Wzgliad", "Rossijskaja Gazieta", RBK i inne. Przytaczają trzy główne fakty: w kokpicie prezydenckiego tupolewa do momentu katastrofy

Rosjanie przeciągają remont rządowego Tu-154M

Tupolew miał wrócić z remontu dziś. Rosjanie uznali jednak, że potrzebują więcej czasu na sprawdzenie instalacji elektrycznych i systemu TAWS, który ostrzega pilotów o zbliżaniu się samolotu do przeszkody. Informacyjna Agencja Radiowa ustaliła, że w kilku punktach opis instalacji nie zgadza się ze

Tupolew dziś nie poleci. Eksperyment znów odsunięty w czasie

plany. - Dzisiaj o godz. 15 odbędą się tylko loty szkolne pilotów 36. specpułku - poinformował ppłk. Robert Kupracz z Dowództwa Sił Powietrznych. Samolot ma być testowany także w sobotę, ale kiedy odbędzie się ostatni oblot weryfikacyjny - nie wiadomo. Słowo honoru niedotrzymane W poniedziałek rzecznik

Katastrofa smoleńska - nowe stenogramy. Prokuratura odpowiada, a RMF FM publikuje pełne stenogramy

prezydenckiego tupolewa »> Po południu zareagowała prokuratura. - Stenogram ten wraz z opinią biegłych stanowi integralną część kompleksowej opinii biegłych. Prokuratorzy dokonują teraz szczegółowej analizy tej opinii. Po zakończeniu pracy prokuratorzy podejmą decyzję o tym, czy wymaga ona uzupełnienia

Katastrofa smoleńska - nowe stenogramy. Lasek: Nie ma różnic ws. kluczowych wypowiedzi. Nagrania nie zmieniają narracji

podstawie stenogramu obraz tego, co działo się w kabinie pilotów tupolewa, znacząco odbiega od wcześniejszych ustaleń zespołów ekspertów. RMF FM podało, że wynika z nich, iż w kabinie pilotów do samego końca przebywała osoba opisana przez biegłych jako Dowódca Sił Powietrznych. Osoba ta nie opuszczała

Zawiódł system ostrzegawczy?

Chodzi o tzw. TAWS - specjalny system komputerowy, który z wyprzedzeniem ostrzega pilotów przed np. wzgórzami lub masztami antenowymi, które mogą napotkać, podchodząc do lądowania. Gdy pilot niebezpiecznie zbliża się do takiej przeszkody albo leci zbyt nisko, w słuchawkach rozlega się syrena, a

Płk Pietrzak: Nigdy nie było szkoleń na symulatorach Tu-154

Na pytanie, czy prawdopodobne jest, by generał Błasik w momencie lądowania tupolewa w Smoleńsku siedział za sterami samolotu, płk Pietrzak stwierdził, że trzeba poczekać na wyniki badań DNA, które "mogą potwierdzić, czy ktoś inny siedział na fotelu pilota, niż sami piloci". - Patrząc na

Ustalenia śledczych: katastrofa nie mogła być spowodowana problemami technicznymi

KATASTROFA SAMOLOTU PREZYDENTA: Relacja na żywo| Kto był na pokładzie | Zdjęcia z miejsca katastrofy | Forum | Serwis specjalny Tupolew, którym na uroczystości rocznicowe w Katyniu leciał prezydent, był w doskonałym stanie - oświadczył w niedzielę szef Komitetu Śledczego przy prokuraturze Rosji

Tu-154 wylądował w tajdze

nad maszyną. 41-letni pilot Jewgienij Nowosiołow, który wylatał w powietrzu 8,5 tys. godzin (dla porównania kapitan prezydenckiego tupolewa, który rozbił się w Smoleńsku, miał nalot 3,5 tys. godzin), szukał miejsca do awaryjnego lądowania, ale pod spodem była porośnięta tajgą republika Komi położona

Katastrofa smoleńska. Palikot: Kaczyński i Macierewicz kłamią. Będzie zawiadomienie do prokuratury

poinformowało, że dotarło do najnowszej opinii biegłych powołanych przez prokuraturę wojskową, którzy na nowo odczytali zapis rejestratora rozmów w kokpicie tupolewa. Według rozgłośni ze stenogramu wynika, iż w kabinie pilotów do samego końca przebywała osoba opisana przez biegłych jako Dowódca Sił Powietrznych

Drugi polski Tu-154 M pomoże w śledztwie? Chcą go zbadać eksperci

samolotu o ziemię piloci próbowali poderwać maszynę. Jeśli tak, to czy próbowali zrobić to sami, czy może chcieli to zrobić przy pomocy ponadstandardowych urządzeń, w które był wyposażony samolot. Odpowiedź na te i inne pytania może dać właśnie przebadanie drugiego tupolewa. Na razie jednak oficjalnej

Prokuratura umorzyła śledztwo ws. odsłuchania przez Kwiatkowskiego nagrań z czarnych skrzynek

W październiku w Instytucie Ekspertyz Sądowych minister Kwiatkowski i dziennikarze wysłuchali nagrania z samolotowego rejestratora: rozmowy wieży w Mińsku z - jak to określono - "nie naszym" samolotem oraz szumu w kabinie pilotów. Później sam Kwiatkowski wysłuchał w słuchawkach

"Szłam do Sejmu jako "wdowa smoleńska". Teraz nie mam chęci na komentowanie każdego kroku w śledztwie"

- To ciągłe rozszarpywanie ran jest dla wielu osób bardzo trudne. Szczególnie dla tych, których bliscy byli związani z tym, co się działo w kokpicie. To nie do pozazdroszczenia - mówiła Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska o nowym stenogramie rozmów w kabinie pilotów prezydenckiego tupolewa. Sama, jak

"Smoleńscy" piloci JAK-40 latają normalnie. Ale poszli na kursy

której piloci tupolewów będą się szkolić dwa razy w roku, powinna zostać podpisana w ciągu najbliższych tygodni. Brak szkoleń jedną z przyczyn tragedii Akredytowany przy MAK Edmund Klich wiele razy mówił, że brak takich szkoleń załogi prezydenckiego samolotu, który rozbił się 10 kwietnia 2010 r. w

Na polskich pilotów z 36 pułku były skargi z innych lotnisk

kwietnia godzinę przed katastrofą prezydenckiego tupolewa, mógł naruszyć procedury lotnicze. Piloci z 36. specpułku tłumaczą gazecie, że samoloty, którymi dysponują (Jak-40 i Tu-154), są zbyt stare, by sprostać wymogom zachodnich lotnisk cywilnych, i dlatego są skargi. - Te maszyny mają zakaz lądowania na

Widzieliśmy zwiastun "Smoleńska". Spisek goni spisek, a Jerzy Zelnik jako agent wywiadu czai się w krzakach

chwil pasażerów prezydenckiego samolotu - kamera "przejeżdża" szybko wzdłuż pokładu tupolewa, filmując przestraszone twarze. Zwiastun filmu "Smoleńsk". Reż. Antoni Krauze/ Kinoświat Zwiastun filmu "Smoleńsk". Reż. Antoni Krauze/ Kinoświat To, co najciekawsze, następuje

36. specpułk w likwidacji - w ulotce chwali się lotami z Lechem Kaczyńskim

Ulotkę wydrukowaną po 10 kwietnia 2010 roku ilustruje zdjęcie Lecha Kaczyńskiego na tle tupolewa. Zrobiono je w 2006 roku w czasie wizyty prezydenta w Iraku. Jednostka chwali się też osiągnięciami, a nawet fotografią proporca "Wzorowy pododdział Sił Powietrznych". Katastrofa smoleńska

Nowa analiza smoleńskiego blogera. Tu-154 schodził za szybko

dotyczące lądowania na lotnisku Siewiernyj (linia zielona) z informacjami z upublicznionych rozmów w kabinie pilotów. Nie ma nich specjalistycznych informacji o locie, ale są podawane parametry dotyczące m.in. kursu, ścieżki podchodzenia, czy wysokości podawanej przez załogę tupolewa (na wykresie trasa

Porównanie wniosków komisji Millera i MAK

; zbyt późna komenda kontrolera strefy lądowania nakazująca przerwanie zniżania; nieprawidłowe wyszkolenie pilotów tupolewów w 36. pułku. Komentarz: Rosyjski raport pomija jako okoliczności sprzyjające katastrofie błędy kontrolerów. Według komisji Millera kontrolerzy - gdyby podawali prawdziwe dane

Kto rozpoznał głos Błasika? "Rzeczpospolita": Nikt nie chce się przyznać

Pierwszy raz głos generała Andrzeja Błasika w kabinie pilotów prezydenckiego tupolewa rozpoznano jeszcze w kwietniu 2010 roku. Tyle że do dziś nie wiadomo, kto dokonał identyfikacji. Pod stenogramami rozmów z kokpitu opracowanymi przez rosyjski MAK jest dopisek: "Identyfikacji rozmówców

Groby Pańskie w polskich kościołach [ZDJĘCIA]

Chrystus złożony w tupolewie, monstrancja tuż za kabiną pilotów, w kościele w Rumi Grób Pański z elementami smoleńskimi w Łodzi w kościele Matki Boskiej Różańcowej Kościół św. Marcina Kościół katedralny diecezji warszawsko-praskiej Kościół św. Stanisława Kostki Kościół parafii Dzieciątka Jezus

Komisja Millera powinna zmienić raport. "Państwowy dokument nie może zawierać nieprawdy" [KOMENTATORZY W TOK FM]

To nie był głos gen. Błasika. Eksperci ujawniają zapisy czarnych skrzynek Z informacji ujawnionych przez dziennikarzy "Rzeczpospolitej" wynika, że głos, który do tej pory przypisywano gen. Błasikowi należał do II pilota prezydenckiego tupolewa. Michał Krzymowski nie ma wątpliwości, że

Katastrofa smoleńska. RMF FM publikuje nowe stenogramy. "K..., przestańcie, proszę", "będziemy próbować do skutku"

POLUB NASWedług dziennikarzy stacji biegłym, którzy na nowo odczytali zapis rejestratora rozmów w kokpicie prezydenckiego tupolewa, udało się rozpoznać o jedną trzecią słów więcej niż w publikowanych dotąd odczytach. Rano RMF FM opublikował wybrane przez siebie fragmenty nagrań. Do sprawy jeszcze

Palikot w TOK FM: Wrak na złom. Jesteśmy nieracjonalni i uwikłani w rozmowę z trupami

Wczoraj odbyło się posiedzenie Rady Bezpieczeństwa Narodowego, gdzie omawiano m.in. sprawę wraku tupolewa. Janusz Palikot, który był na spotkaniu, mówił w Poranku Radia TOK FM, że z przedstawionego raportu prokuratora generalnego wynika, że Rosja nie gra wrakiem, by wpływać na sprawy wewnętrzne w

Szczątki tupolewa i rzeczy ofiar w garażu w Smoleńsku. Sprawę bada prokuratura

Piotr Guział przebywał w Smoleńsku w poniedziałek i we wtorek razem z oficjalną delegacją, żeby podpisać nową umowę międzymiastowej współpracy. "W reklamówkach były szczątki tupolewa". Co burmistrz Ursynowa odkrył w Smoleńsku? Po złożeniu kwiatów chciał przyjrzeć się miejscu katastrofy

"Rz": Rosja chce unieważnia zeznań kontrolerów ze Smoleńska

przetłumaczeniu materiałów. Paweł Plusnin i Wiktor Ryżenko to najważniejsze osoby z punktu widzenia rosyjskich śledczych - podkreśla "Rzeczpospolita". To oni sprowadzali polskiego tupolewa, a ich polecenia wpływały na decyzje pilota prezydenckiego samolotu. "Rz" przypomina również

"Newsweek" ujawnia tezę z nieopublikowanego jeszcze raportu Millera

lotnisku w Smoleńsku. Komisja Millera przeprowadziła jednak eksperyment na drugim polskim tupolewie i okazuje się, że przycisk "uchod" zadziałałby także na lotnisku bez ILS. Piloci mogli tego nie wiedzieć, bo takich informacji nie było w oficjalnej instrukcji TU-154M. - Piloci mogliby się o tym

Mariusz Kazana drugą osobą postronną w kabinie pilotów Tu-154M

Kazana do pilotów: "Nie ma decyzji prezydenta" » Dyrektor protokołu dyplomatycznego MSZ Mariusz Kazana był drugą z postronnych osób, których głos zarejestrowała czarna skrzynka w kabinie pilotów Tu-154M. Informacje tę PAP uzyskała od źródła w Moskwie znającego kulisy badania

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj ekspertów

Najważniejsze informacje